purpose travel Vakantiebeurs - Travelvibe

De reistrend van 2018? Betekenisvol reizen. Trendwatcher Tessa aan de Stegge (Cherry LAB) noemt dit Purpose Travel. De trend die is ontstaan uit de groeiende vraag van reizigers naar bijzondere ervaringen en de noodzaak van een bewustere uitwisseling met de locals, natuur en dieren. 

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie, maar we vinden het wel belangrijk om iets terug te doen. Reisaanbieders zien deze trend en spelen daar inmiddels ook op in door People, Planet & Profit aan te vullen met Purpose. Onderdeel uitmaken van de cultuur, de gebruiken leren en plaatselijke producten tot zich nemen. Dat wordt steeds belangrijker.

Wat is purpose Travel?

Uniek vakantie vieren én goed doen voor locals, dieren, natuur & cultuur

Tessa ontkracht hierbij het vooroordeel dat duurzaam betekenisvol reizen een hoog geitenwollensokkengehalte heeft en altijd duurder is. Tessa: “De reiziger gaat vooral voor zijn eigen genot, maar wil daarbij de lokale bevolking niet over het hoofd zien of voor het hoofd stoten. We willen wat terug doen voor het land waar we te gast zijn. In een land aanwezig zijn als toerist is al lang niet meer genoeg. Onderdeel uitmaken van de cultuur, de gebruiken leren en plaatselijke producten tot ons nemen. Dát wordt steeds belangrijker”.

De behoefte groeit naar een vakantie die persoonlijker, unieker en zinvoller is

Purpose Travel - Betekenisvol reizen - Travelvibe

Hoe kun je zelf purpose travel toepassen?

7 tips voor betekenisvol reizen:

  • Help ‘overtourism’ bestrijden

Stap tijdens je reis van de gebaande paden. Door highlights te vermijden, help je in de spreiding van het toerisme. Hierdoor raken natuur en cultuur niet uitgeput en profiteren locals op verschillende plekken meer van jouw bezoek. Wie in de gelegenheid is om buiten het hoogseizoen te reizen geniet van meer rust, betere prijzen en voorziet de bevolking ook dan van inkomen.

  • Deel met de bestemming…

Wil je de bestemming laten profiteren van jouw bezoek? Boek dan een vakantie bij een reisorganisatie die een deel van de winst bijdraagt aan een lokaal project. Thomas Cook, TUI, SNP en Better Places dragen bijvoorbeeld percentages af aan het opzetten van lokale scholen en projecten ter behoud en bescherming van dieren.

  • Koopjesjagen?

Ga niet altijd voor de laagste prijs. Iemand is daar altijd de dupe van. Dat geldt bijvoorbeeld voor onderhandelen. Volg je intuïtie en houd de lokale geldwaarde in ere.

  • Handen uit de mouwen

Werk mee aan lokale projecten of doe vrijwilligerswerk tijdens je vakantie. Zo ruim je het strand schoon van plastic, help je met het herstellen van een oud wandelpad of ga je met een boswachter op pad.

  • Kies voor groen

Kies ook eens voor een eco-accommodatie, neem een Dopper mee op pad en neem je reisbescheiden mee in een app.

  • Compenseer jouw CO2-uitstoot

Voor een paar euro kun je CO2-compensatie kopen op een vlucht. Zo draag je bij aan zonne- of windenergie en het planten van bomen. Per januari bieden 15 reisorganisaties CO2-compensatie zelfs standaard aan.

  • Go local

Kies tijdens je reis voor lokale gidsen en winkels, eet bij lokale restaurantjes en logeer bij locals. Dan weet je dat het geld goed terecht komt.

Het volledige artikel staat op de website van Tessa aan de Stegge.