reistrends 2019 - Travelvibe

Ben jij alvast op zoek naar wat reisinspiratie voor 2019? Booking.com deed onderzoek aan de hand van 163 miljoen gastbeoordelingen, en hield een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd. Hieruit kon de boekingsmachine 8 reistrends voor 2019 filteren.

Dit zijn de acht reistrends 2019:

1. Reizen om te leren

Het maken van betekenisvolle reizen wordt steeds belangrijker. Zo geeft 56% van de reizigers aan dat reizen hen nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. Booking.com voorziet in 2019 bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren. Dat geldt ook voor een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. Zo geeft 68% van de respondenten aan te willen deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54% geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53% kiest voor internationale werkstages.
PS: Benieuwd hoe reizen jouw persoonlijkheid kan vormen? Je leest het hier!

2. Graag zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn die met artificial intelligence, virtual reality en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. Van de reizigers heeft 57% interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31% belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’.

3. Korte tripjes

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. ‘Less is more’ is daarbij het devies, en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.
PS: weet jij wat een nano-vakantie is? Je leest het hier.

Reistrend 2019: individuele reistips geven steeds meer sturing aan elke reis

4. Individuele aanbevelingen

Reisgidsen zijn (helaas) verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Zo geeft 34% van de respondenten aan dat ze graag zien dat ‘iets’ of iemand hen eenvoudig voorziet van reistips. Zo ziet 41% graag dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt wel steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven steeds meer sturing aan elke reis.

5. Bewust en veilig op reis

Ook in 2019 kijken reiziger voorafgaand aan het boeken naar de sociale, politieke en milieu-gerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming: 48% van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen, en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid.

6. Het plastic-probleem aanpakken op vakantie

Millennials en Generatie Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming; accommodaties zoeken naar mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te gaan werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie.
Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.
PS: ken jij deze tips al om zo min mogelijk plastic op vakantie te gebruiken?

Reistrend 2019:  ‘Doen’ op reis, wordt net zo belangrijk als ‘gaan’

7. Onbezorgde ervaringen

Tweederde van de reizigers hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven is druk en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is 42% van de reizigers van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.

8. Ga je mee op ruimtereis?

We willen graag onze grenzen verleggen. Daar hoort ook ruimtetoerisme bij. De reisindustrie en diverse bedrijven gaan investeren in tests om ruimtereizen mogelijk te maken. Dit om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten die deze grote sprong wel willen wagen. Maar liefst 40% van de reizigers bevestigt dat ze het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch vinden, en 38% zou deze ervaring zelf overwegen. Tot die tijd geeft 60% aan een reis onder zeeniveau te willen maken.

 

Dit vind je vast ook leuk

Reistrend 2018: Duurzaam en eco-vriendelijk reizen Meer dan ooit tevoren boeken (wereld)reizigers ‘groene’ accommodaties. Ook is er bereidheid om meer te betalen voor duurzaam en eco-vriendelijk reizen...