Oosterschelde-Sailing-2-Arthur-Smeets

Begin september genoot ik van een zeilvakantie op een Tall Ship. Ik stapte aan boord van de Oosterschelde; een varend monument uit 1918. De 5-daagse Mijlenmaker van het Noorse Bergen naar Hamburg was voor mij de perfecte trip. Zo kon ik twee van mijn bucketlist steden combineren met drie volle dagen op zee!

Tall Oosterschelde maakt meerdere Mijlenmakers in het jaar. Deze reisetappes zijn bedoeld om het schip zo snel mogelijk van A naar B te varen. Deze reizen zijn heel geschikt voor mensen die het leven op zee voor een wat langere tijd willen ervaren.

Headerfoto: Arthur Smeets via Oosterschelde.nl

Zeilvakantie op een Tall Ship - Oosterschelde op open zee - Travelvibe

Vertrek: Bergen, Noorwegen

Bij een Mijlenmaker zorg je zelf voor het vervoer naar de vertrek- en aankomstbestemming. Om te zorgen dat ik ruim de tijd had in Bergen, koos ik voor een vroege directe vlucht vanaf Schiphol. Om 11.00 uur stond ik in het centrum van Bergen en kon ik op zoek naar de eerste kennismaking met de Oosterschelde; het droppen van mijn bagage.

Slapen aan de kade bij Brygge

Het schip lag hartje centrum in Bergen, vlakbij de beroemde Bryggen-kade met de gekleurde huizen. Terwijl het schip gereed gemaakt werd voor onze trip, kon ik de stad verkennen. Bergen is niet heel groot en juist voor die uren die ik had, kon ik mijn high-lights van Bergen allemaal afvinken. Binnenkort meer over dit bezoek.

Oosterschelde Tall Ship in Bergen - Travelvibe
Bryggen in Bergen - Travelvibe

Divers gezelschap

Om 5 uur ‘s middags werd ik weer verwacht op het schip en kon ik kennismaken met de overige deelnemers en de bemanning. Al snel werd mij duidelijk dat het om een zeer gevarieerd gezelschap ging. Aan boord zaten mensen van 20 tot 75 jaar, met én zonder zeilervaring. Zij kwamen uit Nederland, Duitsland, Schotland, Zwitserland, maar ook uit de Oekraïne, Nieuw-Zeeland, Australië en de Verenigde Staten. De voertaal aan boord was dus Engels. We kregen een uitgebreide veiligheidsinstructie (allemaal de zwemvesten aan!) en gingen aan tafel voor het eerste diner en kennismaking.

Boegspriet Tall Ship Oosterschelde - Travelvibe

Eten aan boord

Scheepskok Richard verzorgt elke dag drie smakelijke maaltijden die worden aangekondigd met de scheepsbel. Het ontbijt is om 7.30 uur, de lunch om 13.30 uur en het diner om 19.30 uur. Ongelooflijk, wat een uitgebreide maaltijden er uit de kombuis komen. Elke ochtend een uitgebreid buffet, tijdens de lunch soep, brood en een warme snack en ’s avonds een compleet diner met allerlei bijgerechten. En aan dek is het ’s morgens en ’s middags tijd voor koffie en thee mét koekjes. En natuurlijk is er ook een bar aan boord.

Diner aan boord Tall ship Oosterschelde - Travelvibe

Leven en slapen aan boord tijdens een zeilvakantie op een Tall Ship

Bij boeking van een zeilreis met de Oosterschelde kun je kiezen voor een 2-persoonshut of een 4-persoonshut. Ik sliep in een hut voor 4 personen; daarin staan twee stapelbedden, er is een wastafel en een zeer comfortabele douche. De comfortabele bedden zijn al opgemaakt bij aankomst. Heb je geen wacht en (nog) geen zin om te slapen? Dan geniet je in de salon van een drankje, spelletje of zelfs een pianospel van een van je reisgenoten. Op het dek kun je op veel plekken heerlijk zitten en eindeloos om je heen kijken.

Interieur Tall Ship Oosterschelde - Travelvibe

Sunrise in het fjord

De eerste nacht konden we allemaal nog ongestoord blijven liggen, omdat er geen wachtdiensten waren. Wel vertrokken we in alle vroegte uit Bergen. Gaaf om bij zonsopkomst het fjord uit te varen, onder immense bruggen en langs inhammen met typisch rode Noorse huizen. Onder de indruk was ik van de diepte die een fjord heeft. Op sommige stukken is het water wel 500 meter diep.

Fjorden zeilreis Tall Ship Oosterschelde - Travelvibe

Offline op zee

De fjorden zijn prachtig en het is echt genieten om zo wakker te worden. Aan het eind van het fjord ligt het eiland van Marstein Lighthouse, een populair uitstapje vanuit Bergen. Voor ons het laatste stukje zicht op de ‘bewoonde wereld’ voor we de open zee op gaan. Dat betekent ook dat we drie dagen geen internet hebben. Iets waarvan ik vooraf dacht dat ik het heel lastig zou vinden, had van mij wel twee weken mogen duren. Wat is dat fijn!

Marstein Lighthouse Norway - Travelvibe

’s Nachts op wacht staan

Vooral tijdens een mijlenmaker, wordt meerdere dagen en nachten achter elkaar doorgezeild. Tenminste, als er genoeg wind is. Anders wordt er gevaren op de motor. Voor het wachtsysteem wordt een schema gehanteerd. De bemanningsleden wisselen elkaar elke 6 uur af, voor de passagiers is het systeem net iets anders en een beetje relaxter. De groep is verdeeld in drie groepen; rood, wit en blauw. Zij draaien om de beurt wachten. De nachtwachten duren vier uur, overdag sta je zes uur op wacht.

Tijdens de wachturen help je de bemanning met het zeilen van het schip. Dit varieert van zeilen hijsen, het brassen, zeilen laten zakken, navigeren en aan het roer staan. Wie wat uitdaging zoekt, kan het kraaiennest in, het zeil opdoeken op de ra of op het kluivernet. Ook als je geen wacht hebt, kun je natuurlijk altijd helpen.

Kraaiennest Tall Ship Oosterschelde - Travelvibe
Tall ship Oosterschelde boegspriet - Travelvibe

Dolfijnen, zeevonk én vallende sterren

Tijdens onze oversteek van Noorwegen naar Duitsland hadden we vrij rustig weer. Geen spattend boegwater, maar kalmte en een groot deel van de oversteek konden we voor de wind varen. Supergezellig om aan boord te kletsen, te chillen op een zitzak, een drankje te doen en wanneer het nodig is konden we met z’n allen meehelpen. We spotten vogels, kwallen, dolfijnen, tuurden ons suf op walvissen (die niet kwamen, maar ongetwijfeld in de buurt waren) en vooral ‘s nachts was het zo mooi kalm. Daardoor hadden we alle tijd om de maan in de zee te zien zakken, de vallende sterren en de melkweg te bekijken én om eindeloos te staren naar de blauwe zeevonk bij de boeg!

Tall Ship Oosterschelde op zee - Travelvibe

Leren zeilen op tall ship Oosterschelde

Aan boord is het actief deelnemen aan het zeilen een groot onderdeel van de reis. Hiervoor hoef je geen ervaring te hebben. Je krijgt duidelijke instructies wat er moet gebeuren. Ben je een modern schip of open zeilbootje gewend, dan is het hijsen van de zeilen op een tall ship even een andere klus. Het is een stuk zwaarder, maar omdat jouw wacht uit acht personen bestaat, kun je dit juist samen goed oplossen. Ook leuk, de bemanning maakt tijd om zeilinstructie te geven. Op het dek met een krijtje wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe zeilen werkt, maar je kunt ook alles vragen over knopen en leren navigeren. Uiteraard hebben de weersomstandigheden een grote invloed op de reiservaring.

Zeilcursus Oosterschelde Tall Ship - Travelvibe

Via Helgoland naar de Elbe

We varen tijdens onze zeilreis drie dagen op open zee. Het enige wat we zien, zijn olieboorplatforms, windmolenparken, zeeschepen en cruiseschepen. Op de laatste nacht, tijdens mijn wacht, passeren we het Duitse eiland Helgoland. Eigenlijk stond het op de planning om aan wal te gaan, maar gezien het tij is het verstandig om door te zeilen naar de monding van de Elbe. Daar staat ons – naast een prachtige zonsopkomst – ook een mooie afsluiting van de zeiltrip te wachten.

Zonsopkomst Elbe - Tall Ship Oosterschelde - Travelvibe

Aankomst in Hamburg

De Elbe is dé toegangspoort naar Hamburg. Indrukwekkend in welke aantallen en formaat de vrachtschepen hier naar Hamburg gaan. Containerschepen met meer dan 20.000 containers zijn hier geen uitzondering. Gaaf om juist hier aan roer te staan en koers te houden in de vaargeul. Hamburg is indrukwekkend om binnen te varen. Aan de ene oever de prachtige landhuizen op een berg, aan de andere kant een immense fabriek van Airbus. Indrukwekkend is ook de containeroverslag. Richting centrum meren wij af voor onze laatste overnachting. Wát een havenstad!

Hamburg haven containeroverslag - Travelvibe

Speicherstadt bezoeken

De volgende dag nemen we afscheid van elkaar en heb ik slechts een paar uur om Hamburg te zien. Mijn missie is in elk geval Speicherstadt bezoeken. Deze wijk vol roodgekleurde pakhuizen is echt een bezoek waard. Je kunt de wijk makkelijk te voet verkennen. Steeds passeer je het water via een brug en zo heb je steeds een ander zicht.

Wasserschloss Speicherstadt Hamburg
Op deze foto zie je de wellicht meest gefotografeerde hotspot, het Wasserschloss. Hier geniet je van een hapje en een drankje tussen de pakhuizen.

Hamburg Speicherstadt ansicht - Travelvibe

Welke zeilreizen kun je maken met een tall ship?

Een reis met een schip als de Oosterschelde is geschikt voor iedereen. Er is geen leeftijdsgrens, maar deelnemers moeten wel fit genoeg zijn om deel te nemen. Er worden reizen gemaakt met verschillende thema’s. Op de reguliere zeilreizen is er een goede balans tussen zeilen en kennismaken met het vaargebied. De Tall Ship Races en Mijlenmakers hebben een ander doel.

Ook een zeilvakantie op een Tall Ship?
Via de organisatie ‘Dutch Tall Ships’ kun je op de drie verschillende schepen diverse reizen en bestemmingen boeken. De reizen gaan van tropische oorden tot poolexpedities  en de reisduur varieert van 4 tot 87 dagen.

Een paar voorbeelden:

Zeilen bij Antarctica - Travelvibe
Foto: Tall Ship Oosterschelde

Wat is een tall ship?

Een Tall Ship is een groot zeewaardig zeilschip. Vaak is het schip vierkant getuigd. Tegenwoordig worden ze gebruikt voor recreatieve doeleinden, eeuwen geleden werden deze schepen ingezet voor de vrachtvaart. Het zijn veelal schoeners, brigantijnen, brikken, barken en daarvan afgeleide schepen. Wereldwijd vinden diverse evenementen plaats waar Tall Ships te bewonderen zijn, in Nederland is dit o.a. bij:

• Sail Amsterdam (2020, elke 5 jaar)
  • Sail Scheveningen

2-persoons hutten: 6
4-persoons hutten: 3

Eten aan boord tall ship Oosterschelde - Travelvibe

Meer info over een zeilvakantie op een tall ship?

Bezoek de websites Oosterschelde en DutchTallShips.