Reistrends in 2016 - Boomhut Eurocamp - Travelvibe

Reizen wordt in 2016 hét nieuwe statussymbool, waarbij ervaringen belangrijker zijn dan bezittingen. Reizen is bij uitstek dé manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat’. Tessa van der Stegge van travel trendbureau Cherry Picker / Cherry LAB vertelt meer over de reistrends van 2016. ‘Het wordt het jaar waarin je reisgedrag meer dan ooit iets over jezelf vertelt’.

De reistrends van 2016 volgens Cherry Picker / Cherry LAB:

1. Spontaan op reis

Online shoppen zorgt dat we net zo makkelijk een vakantie kopen als een spijkerbroek. Daarnaast gaan we vaker, maar korter op reis. Lang vooruit plannen is niet meer nodig, we reizen niet meer voor een bestemming, maar voor de ervaring. We willen hoe dan ook ontsnappen uit het 24/7 geconditioneerde leven en het maakt niet uit waarheen. Soms boeken we een verrassingsreis of selecteren enkel op criteria als temperatuur, vluchtduur en de activiteiten ter plaatse.

Tip van Tessa:
‘Verwerf status door op je gevoel en intuïtie te vertrouwen en je te laten verrassen. Neem zelf het heft in hand met een roadtrip waarbij je je laat leiden door de sterren in plaats van je navigatie.’

2. Bijzondere bestemmingen

Je onderscheidt je door te reizen naar een bestemming die nog niet bekend is bij het grote publiek. Door de toetreding van wereldwijde nieuwe prijsvechters en het dalen van de prijzen van vliegtickets en accommodaties ligt een steeds groter deel van de wereld binnen handbereik van de opkomende middenklasse in groeiende economieën.

Tip van Tessa:
‘Verkies jij ‘under the radar travelling’? Denk dan aan bestemmingen als Iran, Colombia, Sri Lanka, Bhutan en IJsland.’

Visit Iceland - Travelvibe

Foto: Visit Iceland

3. Solo+ traveling

Door alleen op reis te gaan laat je zien dat je de wereld aan kunt. Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling, je staat open om nieuwe mensen te ontmoeten en doet dingen die je misschien in een groep nooit zou hebben gedaan. Een soloreis heeft overigens niet dezelfde insteek als een singlereis.

Tip van Tessa:
‘Het gaat er om dat je er zelf voor kiest (ook al heb je een relatie) om alleen op pad te gaan om zo contact te leggen met anderen en met jezelf. Bij soloreizen staat samen reizen, dingen beleven en selfdiscovery boven het ontmoeten van de ware, zoals bij singlereizen vaak het geval was.’

4. Op maat en persoonlijk met z’n allen

De mensen die je ontmoet tijdens de reis, bepalen je status. Ontmoet of onderneem je iets met medereizigers of doe je dat ook met locals? Logeer of dineer bij een local, laat je gidsen of wissel travelgear uit met andere reizigers. ‘Do it peer’ is het credo om sociale status te verwerven. Deze peers zijn de lokale bevolking, influencers of de buurman.

Tip van Tessa:
‘Reizigers verlangen naar maatwerk en een persoonlijke benadering. Als reisorganisaties hier niet op inspelen, organiseren reizigers zelf iets met locals om zo toch de trips op maat samen te stellen waar ze naar verlangen.’

5. Mix & match

Waar wil je heen? Voor hoe lang? Wil je duur of wil je goedkoop? De tijd dat je koos voor ‘een luxe reis’ of ‘een budget reis’, ‘outdoor’ of ‘citytrip’ is achterhaald. Er is méér verkrijgbaar dan pakketreizen, online kun je alles zelf direct boeken. Je combineert alles. Denk bijvoorbeeld aan een outdoor vakantie waarbij je overnacht in luxe boomhutten

Tip van Tessa:
‘Door zelf het huidige aanbod te mixen en matchen – van cheap tot chic – verkrijg je status.’

boomhut-Eurocamp - Travelvibe

foto: Eurocamp

6. Groen is cool

Voor de generatie Millenials (geboren na 1980) en Generatie Z (geboren tussen 1992 – 2010) is groen a way of living. Zij hebben al een sociaal- en milieubewuste levensstijl die ze tijdens hun reis graag voortzetten. Naast het verblijven in groene accommodaties, draagt de statusbewuste reiziger ook rechtstreeks bij aan de economie door activiteiten te doen met locals of vrijwilligerswerk. Natuurlijk speelt ook groen transport een rol.

Tip van Tessa:
‘Hoe groen je reist zegt iets over jou.’

Meer info en over de reistrends van 2016? Check ze op Cherry Picker/Cherry LAB.