Reisinspiratie en reistrends 2018 - Travelvibe

Onlangs schreven we al over twee trendy reisbestemmingen van 2018; Belfast en de Causeway Coast werden door Lonely Planet uitgeroepen tot trendy regio’s van 2018. Booking.com publiceerde vandaag de reisinspiratie en reistrends 2018. De boekingssite voorspelt hoe we volgend jaar gaan reizen en vakantie vieren en waar we heen gaan en met wie.

– Reisinspiratie en reistrends 2018 –

1. Bucketlist afvinken & ervaringen opdoen

2018 staat volgens het onderzoek in het teken van grootse plannen. Mensen hechten steeds meer waarde aan ervaringen in plaats van materiële zaken.  Zo 45% van de reizigers denkt er volgens de boekingssite aan om volgend jaar een reis te maken die op hun bucketlist staat. De meerderheid (82%) wil in het komende jaar één of meerdere bestemmingen van hun bucketlist afvinken.

Wat staat er op de bucketlist in 2018?

Bij bijna de helft van de reizigers (47%) staat in 2018 een bezoek aan een wereldwonder op de wensenlijst. Meer dan een derde (35%) wil verrast worden door lokale lekkernijen en 34% wil naar een adembenemend mooi eiland. Mensen zijn in het nieuwe jaar ook op zoek naar adrenaline: 34% denkt eraan een wereldberoemd attractiepark te bezoeken. Hierbij worden Orlando (VS), de Gold Coast (Australië) en Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) genoemd.

wereldwonder reistrend 2018 - travelvibe

2. Reizen en nostalgie: Jeugdherinneringen herbeleven

Ook het verleden speelt een rol binnen de reistrends 2018. Mensen willen hun mooiste jeugdherinneringen opnieuw beleven en gaan terug naar bestemmingen die altijd in het hart zijn gebleven. Een derde van alle reizigers (34%) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats waar ze als kind heen zijn gegaan, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien. De populariteit van deze nostalgische vakanties komt voort uit het gevoel van geluk die deze bestemmingen oproepen. Reizigers koesteren mooie en dierbare herinneringen aan deze familievakanties. De millennials zijn het meest sentimenteel. Zo wil 44% van de 18- tot 34-jarigen graag terugkeren naar een favoriete familiebestemming uit hun kindertijd.

jeugdsentiment en nostalgie reistrend 2018 - travelvibe

3. Nieuwe technologie bepaalt reisbestemming

Reizigers zullen dankzij kunstmatige intelligentie en digitale technologie steeds slimmere bestemmingskeuzes kunnen maken. Ook kan de reiziger dankzij technologie een bestemming of accommodatie beter leren kennen voordat er geboekt wordt. Zo’n 29% van de reizigers wereldwijd geeft aan geen moeite te hebben als een ​​computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van hun reisgeschiedenis. Daarnaast maakt het de helft van de reizigers niet uit of ze reisadvies krijgen van een persoon of computer, zolang hun vragen maar worden beantwoord. Ook gaf 64% van de reizigers aan het leuk te vinden om met VR een ‘preview’ van de reis te krijgen.

4. Beroemdheden achterna reizen

In 2018 zullen tv-programma’s, films, sport en sociale media een steeds grotere inspiratiebron zijn voor onze reizen. Zo gaf 36% van de reizigers aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo’s. De meest gewilde filmbestemmingen voor 2018 zijn: Kroatië, Spanje en IJsland (Game of Thrones), Londen (Sherlock en Crown), New York en Manhattan (Millions) en Los Angeles (Entourage). Ook geeft een groot deel van de ondervraagden aan een reis te plannen voor een groot sportevenement.

reistrend 2018 op reis naar een sportevent - travelvibe

5. Op reis met vrienden

In 2018 neemt het reizen met vriendengroepen een belangrijke plaats in. Op de vraag “met wie reis je het liefst in 2018?” antwoordde 25% dit graag met een vriendengroep te doen. In 2018 telt dus niet alleen de bestemming, maar ook om de mensen met wie we mooie herinneringen creëren. Een vakantie met vrienden is dé manier om meer tijd met ze door te brengen, maar biedt ook financieel meer mogelijkheden.

vriendenreis als reistrend 2018 - travelvibe

6. Op reis voor Wellness & gezondheid

Ook dit jaar blijft wellnessreizen favoriet bij de reistrends 2018. De verwachting is zelfs dat, vergeleken met 2017, bijna twee keer zoveel mensen van plan een reis te maken die in het teken staat van gezondheid en welzijn.

wellness en gezondheid reistrend 2018 - travelvibe

7. Slim op reis

Reizigers maken elk jaar steeds slimmere keuzes en willen het meeste uit hun geld halen. Een groot aantal reizigers maakt hun reisbeslissingen vanuit een financieel oogpunt en ook in 2018 zal dat een bepalende factor zijn. Voordat reizigers een beslissing maken bij de organisatie van een reis controleert bijna de helft (47%) de wisselkoers en onderzoekt 48% de economische situatie van een bestemming.

8. Travel like a local

Reizigers willen een bestemming graag ervaren als een local. Zij geven aan niet constant een host in de buurt te hoeven hebben, maar wel vertrouwen op de kennis van een host. Zo’n 25% van de reizigers zegt het belangrijk te vinden dat hun host over lokale kennis beschikt en tips kan delen over restaurants en bezienswaardigheden.

travel als een local reistrend 2018 - travelvibe

Experts van boekingssite Booking.com analyseerden de gegevens van meer dan 128 miljoen gastbeoordelingen en combineerde dit met een onderzoek onder 19.000 reizigers uit meer dan 26 landen.